zondag 27 januari 2013

Dit is de allereerste keer !

Mijn vriendin Karen was een naaileek, zo moet ik het zeggen.

Ik maakte voor haar dochter reeds een paar rokjes, een pennenzak voor het 1ste leerjaar en maakte een clutch voor haar verjaardag!
Het begon bij haar dus al een tijdje te kriebelen om zelf eens aan de slag te gaan.

We trokken een ganse namiddag uit en ik deed een 'start to sew'!

Ik heb haar eerst een grondige uitleg gegeven van alle soorten stoffen, de voeringen, soorten vlieseline, de fournituren, ritsen, elastieken, (druk)knopen, alsook van alle basismateriaal dat je nodig hebt om te starten! Hoe een patroon lezen, op de stof leggen, knippen, etc etc...
Er ging een nieuwe wereld voor haar open!
Bij momenten leek mijn tafel wel een tupperware-tafel, alles netjes gedemonstreerd :-))

Na ook een grondige uitleg van de machine zelf, bedrading, voetjes, steken, spanning (en ook wat uitleg over de overlockmachine), was ze klaar voor haar eerste project, zoals bij alle begin: het speldenkussen!
Dit zat in een mum van tijd ineen, schoon recht gestikt, mooie hoeken gemaakt, perfecte onzichtbare hechtsteek, volgens de regels van de kunst :-). 
(volgens mij had ze stiekem geoefend)



We maakten ook meteen een rokje voor haar dochter, met dit prachtig petit pan stofje, fushia boordstof en we hebben dat finaal dan afgewerkt met een fushia rolzoom! 
Ze was danig onder de indruk dat zij volledig zelf dit rokje had gemaakt (behalve het rolzoompje dan), en ik eigenlijk ook, want toegegeven, ik had vooraf wat zenuwen, ik zou het eigelijk wel erg gevonden hebben om haar alleen met een speldenkussen naar huis te moeten sturen!



Super mooi gestikt hé, voor een allereerste keer !
Ik kreeg van haar deze armbandjes van Silis, we hebben die gebombardeerd tot vriendschapsbandjes voor de 'grown ups', of zoals mijn 8-jarige dochter het wel eens zou zeggen met BFF ! Ze was al direct geïnteresseerd om ze over te nemen, maar deze blijven toch van mij :-))


Dit was dus onze allereerste keer, voor haar voor het naaien, voor mij voor het 'lesgeven',
.....het smaakt naar meer !

15 opmerkingen:

  1. Ofwel ben jij een super-juf ofwel had jij een superleerling!
    Wat ongelooflijk knap zeg......ge moogt mij dat rokske ook wel eens voordoen.....!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, een superjuf, jij! Leuk toch hè, zo samen naar iets toewerken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. An is een superjuf !! Zonder enige twijfel ! Ik had nog nooit met een naaimachine gewerkt (wist met moeite dat zo'n ding in gang gezet wordt met een pedaaltje;-)) en zie wat een leuk rokje ik heb kunnen maken dankzij de enthousiaste en geduldige uitleg van An. Nogmaals dikke merci An voor de superleuke namiddag. Ik ben nog ah nagenieten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ Karen: volgende workshop: een rok voor onszelf hé! Gr!!

      Verwijderen
    2. Dat lijkt me kei leuk, ik zou ook zo graag aan een rok beginnen .. in groep lijkt me dat super !!!

      Verwijderen
  4. wat leuk van mekaar zo kunnen leren!groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wil ook graag iemand die het mij een beetje kan leren hoe het juist moet!
    Kan wel een klein beetje naaien maar er is zoveel wat ik wil maar niet goed voor elkaar krijg!

    Mooi wat jullie hier laten zien!
    Marina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel graag ik woon in Hasselt en jij:)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Joepie! Jij woont in Oudenaarde! Goed om te weten dat er een super naaijuf in de buurt woont ;-)

    BeantwoordenVerwijderen